قطعه شناسی

قطعه شناسی

قطعه شناسی

 

همان­طور که مشخص می­باشد خودرو از هزاران قطعه تشکیل شده است، که این قطعات به صورت منظم در کنار هم کار می­کنند. لازمه فعالیت در حوزه قطعات یدکی، داشتن  اطلاعات کافی در مورد این قطعات است تا بتوان ارتباط مناسب و موثر را با مشتریان برقرار کرد و در سریع­ترین زمان خواسته آنها را تامین نمود و آن را برآورده کرد.هر چقدر اطلاعات شما در این حوزه بیشتر باشد، مشتریان شما بیشتر در نتیجه فروش و سود شما بیشتر می­گردد. می­خواهیم در این بخش با آموزش قطعه­ شناسی اطلاعات شما را در این زمینه ارتقا دهیم.

خودرو به شرح ذیل به قسمت­های مختلف تقسیم­ بندی می­گردد :

  • سیستم مولد قدرت  : این قسمت شامل موتور به عنوان مولد قدرت و اجزای اطراف آن را مانند سیلندر و پیستون،  سرسیلندر،  کارتل و اویل پمپ ، قسمت  ورود هوا،  اگزوز،  سیستم خنک کاری و ... می­شود.

  • سیستم انتقال قدرت : همانطور که از عنوان مشخص است این قسمت شامل قطعات انتقال دهنده قدرت از موتور به سمت چرخ­ها می­باشد که شامل سیستم کلاچ،  گیربکس، دیفرانسیل ، گاردان می­شود. در بعضی از این تقسیم­بندی­ها پلوس را در این دسته و در بعضی دیگر در دسته تعیلق قرار دارد.

  • سیستم مدیریت موتور(انژکتور)  : این سیستم در ایران با نام سیستم انژکتوری شناخته شده­است ولی نام صحیح آن سیستم مدیریت موتور می­باشدکه شامل سیستم سوخت و جرقه ازقبیل پمپ بنزین، انژکتور، سنسورها، عملگرها، کویل، شمع، ای سی یو و ... می­گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • سیستم  برق خودرو: این قسمت شامل کلیه قطعات برقی همچون باطری، دینام، شیشه بالابر برقی، برف پاک­کن، چراغ ها و ... می­شود.

 

 

 

 

  • سیستم تعلیق (جلوبندی) : این قسمت شامل سیستم فنربندی و اتصالات چرخ ها که موجب افزایش راحتی سرنشین و دسته موتورها که باعث معلق ماندن موتور می­گردد می­شود همچنین پلوس­ها نیز در این دسته جای دارند.

 

 

 

 

 

 

  • سیستم هدایت و کنترل (سیستم ترمز و فرمان) : این قسمت کلیه اجزای سیستم فرمان و ترمز همچون پمپ هیدرولیک، جعبه فرمان، بوستر، پمپ ترمز و .... را در بر می­گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • اجزای بدنه و تزیینات : این قسمت شامل قطعات بدنه، درب­ها، قفل­جات، رودری­ها، آینه­ ها و .. می­گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • سیستم های آسایشی : این قسمت شامل سیستم­هایی همچون سیستم کولر که راحتی سرنشین را موجب می­گردد را در بر می­گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در مقالات بعدی هر قسمت را به تفصیل توضیح و تشریح می­دهیم.